– MyRent er gull når man fører regnskap

Å føre regnskap handler om å ta i bruk og effektivisere, og MyRent hjelper til med å automatisere dette, mener Thor-Erling Westelius Hansen.

I dag har han flere roller knyttet til regnskapsførsel, forretningsførsel og forvaltning av utleieeiendom og snakker av erfaring. 95 prosent av kundene i regnskapsfirmaet Prokuria er knyttet til eiendomsbransjen, og gjennom det nyeste selskapet Realtor Forvaltning, drifter og forvalter de eiendommer på vegne av andre. De er altså spesialister på feltet.

– I dag bruker flere av kundene våre MyRent som gjør at vi kan jobbe langt mer effektivt med regnskapsførselen, forklarer han og utdyper:

– Kundene får leietakere, signerer kontrakt med BankID og så skjer det meste automatisk. Fakturaene sendes ut hver måned og all info lastes inn i regnskapssystemet.

KPI-regulering ble enkelt

Han trekker også frem regulerering av leien etter konsumprisindeksen (KPI) som et eksempel på kompliserte utregninger som nå gjøres helt automatisk i systemet.

– Å holde styr på mange kontrakter som er inngått på ulike tider på året er fryktelig plundrete når du skal regulere leien etter KPI. Nå skjer det jo jo helt automatisk i MyRent!

Lagerboder

Han er også involvert i et selskap som heter Boxhouse minilager i Horten. Her har de 70 boder som leies ut. Gjennom regnskapssystemet kunne de sende ut automatiske fakturaer, men det ga dårlig oversikt når det er så mange boder.

– Digital leiekontrakt og automatisk fakturering med integrasjon til regnskapssystemet er alt vi trenger til denne type kunder, og nå gjøres det fra ett sted.

Gjennom MyRent har han full oversikt over hva som er ledig, eller når boder eventuelt blir ledig.

– Akkurat den oversikten er det ingen regnskapssystemer som fikser.

Synergieffekter

Med to bedrifter som jobber så tett med eiendomsaktører, på hvert sitt felt, oppstår det mange synergieffekter. Hansen ser et stort potensiale for Realtor Forvaltning med noen som har spesialisert seg innen eiendom.

– Vi kan føre regnskap og være forretningsfører i det ene selskapet, og drifte eiendommene i det andre.
Automatiserte tjenester, spesielt knyttet til regnskap, mener han er helt essensielt.

Å holde oversikten over et par leiligheter er mulig, men med enkle og gratisk hjelpemidler er det en enkel sak å ha alt samlet.

– Du mister fort oversikten, og i dag har du en konkurransefordel om du automatiserer så mye som mulig. Den tiden du sparer, kan du bruke på viktigere ting, mener han.

MyRent = effektivt regnskap

Å forenkle prosessene både for utleier og regnskapsførere har vært en viktig oppgave for MyRent. Alle de store regnskapssystemene brukt i Norge kan enkelt kobles mot MyRent.

– Flere og flere av våre kunder velger å knytte MyRent sammen med sitt regnskapssystem, og våre integrasjonsmuligheter er på et meget høyt nivå. Derfor opplever vi også at regnskapsførere oppfordrer sine kunder i eiendomsbransjen til å benytte MyRent. Dette gjør at kundene sparer penger og at regnskapsfører får en mer behagelig og effektiv jobb. Prokuria og Realtor er et av mange gode eksempler på vellykkede samarbeid vi har med regnskapsførere og måten morgendagens regnskapsførsel utføres på, sier Alexander Ramberg, CEO i MyRent

Sjekk hvordan MyRent fungerer.