fbpx

Ask and receive.
Det er lønnsomt å spørre.

Her har vi samlet de vanligste spørsmålene.

Hvordan fungerer…

Kredittsjekk?

Som utleier har man skjellig grunn for å utføre en kredittsjekk på en leietaker som skal betale leie på forskudd. Leverandør av tjenesten er Bisnode og de bruker et scoringssystem fra 1 til 100. Hvis en leietaker har score over 19, vil han/hun bli godkjent. Som regel havner man under 19 i score om man har en ufrivillig betalingsanmerkning eller lignende. Det blir sendt gjenpartsbrev på at du har kredittsjekket leietakeren. Les mer om Bisnode Scoringsystem her.

Bank ID signering?
BankID signering kan benyttes ved all type av kontraktsignering. Det finnes ingen begrensinger på hvor mange som kan signere, hvilket betyr at det å opprette f.eks. kollektiv ikke er noen problem.
Leiegaranti?
Hvis leietaker ikke har mulighet for å betale depositum, kan MyRent i samarbeid med Søderberg & Partner tilby leietaker en leiegaranti.
Depositumkonto?

Depositumskonto er under utvikling og vil bli tilgjengelig høsten 2020.

Fakturering?

All fakturering skjer pr. automatikk 14 dager før forfall. Fakturaene sendes ut pr e-post og SMS hvis du ikke foretar noen andre valg. Men med noen enkle tastetrykk kan den også sendes til Vipps, mobil- og nettbank for rask og enkel betaling. Leietaker slipper å taste KID, konto og beløp, og kan betale med bankkonto, debet- eller kredittkort. Hvis du ønsker å fakturere en næringstakere har MyRent støtte for å sende EHF faktura med MVA.

Hvis leien din ikke er betalt inn i tide sender systemet ut purringer og inkassovarsel. Hvor raskt purringer skal bli sendt ut og om du vil at leietaker skal betale deg et purregebyr, velger du selv i dine fakturainstillinger. Inkassovarsel kan kun sendes ut via Post eller Digipost.

Utbetaling?

Når husleien er betalt inn til vår klientkonto, remitterer vi den ut til deg i løpet av 24h – ofte raskere.  Du kan enkelt følge med på inn- og utbetalinger i systemet. Det går også bra å benytte seg av en egen konto, da setter vi opp en OCR-avtale for deg og pengene kommer rett inn på kontoen din, straks leietaker har betalt.

Inkasso?
Hvis leietaker ikke betaler faktura etter purringer vil inkassovarsel sendes pr. post eller til digipost. Dersom betaling fortsatt uteblir, kan kravet sendes videre til vår samarbeidspartner Kredinor for videre inndrivelse.
Regulering av husleie?
I henhold til husleieloven kan du regulere husleien etter Konsumprisindeks (KPI) når leietaker har leid av deg i en sammenhengende periode på 12 mnd. Vår kalkulator hjelper deg med å regne ut ny husleie og varsler når det er på tide å sende ut brev om endret husleie til din leietaker (lovpålagt). Gå ikke glipp av disse kronene, mange bekker små gjør en stor å..
Eksport av regnskap?
Gjennom å benytte deg av MyRent vil du bli «bestevenn» med regnskapsføreren din. Det er enkelt å ta ut økonomiske rapporter for enkelte perioder, selskap eller bygg. Systemet produserer også en hovedbok som gjør det mulig for deg å eksportere regnskapet til alle regnskapssystemer i Norge.
E-kontrakter?
Du velger selv hvis du vil benytte deg av en egen kontrakt eller MyRents egen leiekontrakt. Du kan bruke så mange kontrakter du ønsker, og de signeres enkelt med BankID.
Inn- og utflyttningsprotokoll?

På innflyttingsdagen sender MyRent ut en elektronisk innflyttingsprotokoll som du fyller i sammen med leietaker på plass. Her finnes det mulighet for å notere eventuelle brister eller mangler i utleieobjektet, og du kan laste opp bilder for å dokumentere boligens stand ved innflytting. Leietaker mottar også tilbud om gunstige strømavtaler og innboforsikring. Noe som er minst like viktig for deg som leier ut, som for leietaker. Protokollen benyttes også ved utflytt.

Kommunikasjon og min side?

Trenger du å gi en beskjed til en eller flere av dine leietakere, kan du enkelt sende de en SMS fra systemet. Alle konversasjoner lagres i systemet, slik at du enkelt kan gå tilbake for å se hva som blitt informert eller avtalt med leietakeren.

Leietaker har også tilgang til «Min side» der de finner alle utsendte faktura, kontrakter og andre dokumenter som er knyttet til leieforholdet.

Utkastelse?

Det finnes også mulighet for å sende ut varsel om utkastelse, såkalte 4-18 varsel hvis leietakeren din misligholder leieforholdet sitt.

Næring?

Leier du ut til næringsleietakere har MyRent støtte for dette og sørger for at riktige MVA koder blir benyttet.

Etablering?

Er tid en mangelvare og du ønsker å komme i gang raskt. Ikke noen problem, vi registrerer dine objekter og leieforhold for deg. Ta kontakt med oss så booker vi en avtale om dette.

Søknadsevaluering?

MyRents Søknadsmodul er et tilleggsprodukt som du kan bruke for evaluering av boligsøknader som kommer inn til dere. Ta kontakt med vår kundeservice for å få vite mer.

Utleier?

Er du lei av manuelle prosesser i din utleie? Da er MyRent hjelpen for deg. Med vårt system får du en effektiv, ryddig og lønnsom utleieprosess. Lag en gratis bruker i dag for se hva MyRent kan gjøre for deg.

Leietaker?

Som leietaker hos MyRent får du store fordeler på leiemarkedet. I tillegg til et trygt og enkelt leieforhold får du også rabatterte priser på strøm og forsikring.

Regnskapsfører?

MyRent gjør regnskapet oversiktlig og ryddig. Vi har integrasjoner til alle kjente regnskapsprogram og vi hjelper deg gjerne om du har noen spørsmål.

Alt begynte med en byggekloss…

Njaa, riktig sånn var det kanskje ikke, men nesten.
Mats og Christer var begge to meget tidig interesserte av eiendom og det i å bygge eiendomsportefølje.  Men, ungguttene oppdaget raskt at selve utleieprosessen var veldig tungvint og tok masse tid fra det de egentlig hadde lyst med, nemlig tjene penger. Sagt og gjort.

Nettopp som med barnas byggeklosser er det virkelig bare fantasien som setter grenser for hva man kan bygge sammen! Vi lytter til kundene våre når vi utvikler nye produkt og vil gjerne at du tar kontakt med oss hvis du har forslag til forandring eller forbedring av systemet.

Full oversikt på ett sted!

Prøv gratis i 3 måneder, helt uten binding!