Automatisk fakturering

Share on facebook
Share on linkedin

Fakturerer du fremdeles manuelt? I så fall kjenner du godt til hvor tidkrevende og kjedelig den prosessen kan være. Denne artikkelen sitt formål er å beskrive hva automatisk fakturering er og fordelene ved det. La oss se litt nærmere på automatisk fakturering og hvordan du kan dra nytte av dette som utleier. Dersom du ønsker et enkelt utleiesystem som hjelper deg med automatisert fakturering, hjelper vi deg så klart med dette. Les mer om våre tjenester og automatisk fakturering her.

Kvinne som leser om MyRents automatiserte faktureringssystem og alle fordelene det vil ha for hennes virksomhet.
Med vårt faktureringssystem, blir faktureringsprosessen lett som en lek. Fakturer fra komforten i ditt eget hjem!

Hva er en automatisert faktura?

En automatisert faktura er en faktura som automatisk sendes til en eller flere mottakere, til en spesifisert dato og tid. Målet med automatisk fakturering er å effektivisere faktureringsprosessene, slik at du kan spare både tid og penger.

Det finnes forskjellige systemer for dette, men alle faktureringssystemer fungerer ikke på samme måte og du må sørge for at systemet du velger er riktig for deg, virksomheten din og dine unike rutiner.

Hvorfor du bør automatisere faktureringsprosessen

Det er utrolig viktig å ha en god rutine for fakturering på plass, du vil tross alt ha leieinntektene inn på riktig konto og til rett tid. Det er i tillegg viktig å ha en god rutine på plass for de tilfellene leietaker betaler for sent, eller ikke betaler i det hele tatt.  

Teknologi og moderne systemer har gjort det mulig å automatisere tidkrevende oppgaver, det gir travle utleiere sjansen til å fokusere mer på det som gjør virksomheten lønnsom og mindre på de administrative oppgavene. Automatisering sparer tid, og tid er penger for en travel utleier. Fordelene med automatisert fakturering strekker seg forbi dette og det kan hjelpe deg med å få betalt raskere. I tillegg vil hovedboken din alltid være oppdatert.

Tilgang til sanntids regnskap og rapportering er avgjørende dersom du alltid er på farten. Dersom du ønsker å lære mer om utleie, har vi skrevet en artikkel som går i dybden på utleie her.

Fordeler med automatisk fakturering

Hvis du behandler store mengder fakturaer hver måned, bør du vurdere fordelene automatisk fakturering kan ha for din virksomhet, som for eksempel:

  • Mindre manuell inntasting betyr mindre rom for feil.

  • Sparer tid og arbeidskostnader.

  • Bli frigjort fra manuelle og tidkrevende oppgaver

  • Løpende oversikt over sanntids regnskap

  • Sikrer at rapporteringen knyttet til lønnsomhet er nøyaktig

  • Løpende oversikt over innbetalinger og utestående krav.

 

Utleier som leser om fordeler med automatisk fakturering og MyRent.
Spar tid, penger og krefter med automatisk fakturering av leietakere.



Hvordan automatisk fakturering foregår med MyRent

  1. På valgt dato genereres fakturaen og sendes til leietakeren på e-post. Du kan også velge å sende faktura på SMS, som VIPPS-krav eller i posten. Alt går av seg selv, og du blir varslet på e-post når fakturaer sendes ut.

  2. Når leien blir betalt blir dette registrert i systemet og du har hele tiden en løpende oversikt over utestående krav.

  3. For næringsutleie støtter også MyRent EHF-fakturaer og fakturering med MVA.

  4. Automatisk utsendelse av betalingspåminnelser. Dette gir dine leietakere beskjed om at betalingsfristen har forfalt, slik at de enkelt kan betale leien innenfor den nye fristen.

  5. Sen betaling er noen ganger uunngåelig og det å følge opp forsinkede betalinger er ikke den beste bruken av tiden din. Automatiske varsler om forfalte fakturaer er en fin måte for å holde deg oppdatert på ubetalte fakturaer, uten å investere for mye av tiden din i det.

  6. Hvis leien fremdeles ikke har blitt betalt, er det noen ganger dessverre nødvendig å ta saken enda et skritt videre og sende inkassovarsel. Du kan selv sette regler for når dette skal skje.

  7. Dersom leien ikke blir betalt etter at du har sendt ut inkassovarsel kan du sende saken til inkasso med et tastetrykk. Inkassosaken håndteres av vår inkassopartner Kredinor frem til du mottar oppgjør. 

  8. Du velger selv hvilke deler av faktureringsprosessen som skal gå automatisk og hvilke du ønsker å håndtere selv.

Med automatisk fakturering tilhører papirfakturaer og regneark fortiden.

Automatisering fortsetter å endre måten vi jobber på, det sparer oss for mye hodebry og tid. Å gjøre det lettere å sende, motta og betale fakturaer er attraktivt for både deg og dine leietakere.

Med automatisert faktura slipper du alt manuelt arbeid knyttet til å sende fakturaer, betalingspåminnelser og oppfølging av både innbetalinger og inkassovarsler. Med MyRent foregår hele eller deler av prosessen automatisk, det er opp til deg og det som passer akkurat din virksomhet.

Les mer om MyRent og våre tjenester her.  

visuell fremstilling av hvor tidkrevende det er å fakturere manuelt